Milyen a jó gátizomtorna?

Tudom, hogy sok foglalkozáson fordulnak elő manapság gátizomtorna gyakorlatok, akár egymagában, akár valami máshoz (pl. jóga) kapcsolva. Bevallom, én személy szerint nem voltam ilyen foglalkozásokon, viszont sok nő beszámolóját meghallgattam, akik igen. Ezektől a beszámolóktól sem jött meg a kedvem mást kipróbálni. Lehet, hogy elfogult vagyok a Kriston módszer iránt, de minden eddigi más gátizomtornás beszámolóban hallottam olyat, amitől teljesen hiteltelenné váltak a szememben. A leggyakoribb esetek:

1. Öt perc gátizomtorna egy másfajta foglalkozás végén

Attól, hogy pl. egy jóga vagy valamilyen tornás foglalkozás végén 5 percet foglalkozol a gátizmaiddal, nem lesznek erősebbek. Ugyanúgy, ahogy 5 perc futástól sem leszel edzettebb, esetleg az állapotot segít fenntartani. Fontos elegendő időt szakítani a gátizomtorna gyakorlatokra.

2. Szorítgassunk nehányat

Ahogy a karizom sem fog megerősödni a szorítgatástól, úgy a gát izmai sem fognak. Azért mondom példának a karizmot, mert a gáton is ugyanilyen harántcsíkolt izomzat található, ezáltal a tulajdonságai is ugyanazok. Úgy is fel lehet mérni, hogy mivel erősíted a gátad, ha belegondolsz, hogy ilyen tevékenységtől fejlődne-e a karizom? Egy edzés utáni 5 perces karizom szorítgatástól fejlődne a karizom?

3. Információk hiánya

Gyakran hallom, hogy azt mondják a nők, hogy ők bénák a gátizomtornához. Ha rákérdezek, hogy miért gondolja ezt, szinte kivétel nélkül a válasz: ,,Mert ha a hüvelyem szorítom, mozdul minden, a végbél is, nem tudom őket elkülöníteni egymástól.”

Hölgyeim, ha mozdítjátok a hüvelyeteket, egészen biztos, hogy mozdulni fog a végbél zaróizom is, és még több minden is, tehát ügyesen csinálod. Ezt a részt sokszor nem mondják, pedig kulcsfontosságú ahhoz, hogy tudd, Te is jól csinálod.

Egy kismama tanítványom ezért akart császármetszéssel szülni, mert járt egy helyre, ahol a foglalkozás végén volt 5 perc gátizomtorna. Nem tudta különvenni a hüvely és végbél mozgásokat, és azt mondta, hogy ilyen béna hüvellyel nem mer szülni. Szerencsére a tréning végére ezt másképp gondolta.

4. Fura testhelyzetek

Nem mindegy a testhelyzet! Függőleges testhelyzetben például ne végezz ilyen gyakorlatokat, mert erősen megterheli a gáti ereket, amik aranyeret okozhatnak! Kérj olyan gyakorlatsort az oktatódtól, ami számodra a legideálisabb. Más testhelyzet ideális például hólyagsérv, vagy hátrahajló méh esetén. És persze más esetekben is. Egy kismamának szigorúan tilos egyes testhelyzetekben, pl. háton fekve gyakorolni! 

5. Speciális terület

Meggyőződtél róla, hogy akitől elfogadsz bármilyen gátizom fejlesztő gyakorlatot, szakértő a területén? Sajnos vannak, akik minden hozzáértés nélkül, felelőtlenül építik be a gátizomtornát más módszerekbe (pl. jóga, gyógytorna, stb.). Ez nagyon veszélyes, akár nagyobb kárt is tehetsz magadban, ha nem szakértőtől fogadsz el tanácsot! Ez olyan, mintha mennél proktológushoz az akaratlan vizeletcspegéssel. Orvos-orvos, de nem ez a szakterülete! A gát nagyon érzékeny terület, könnyen kárt okozhatunk, ezért kérlek informálódj az oktató tudásáról, mielőtt belevágsz!

Nem rég belenéztem youtube-os gátizomtornás videókba, ahol ezeknek a pontoknak minden verzióját megtaláltam, ezért ezt a fajta edzést egyáltalán nem ajánlom. 

Remélem sikerült adnom némi támpontot arról, hogy mire figyelj, ha fejlesztenéd a gáti izmaidat. 

Ha kíváncsi vagy, milyen tevékenységekkel gyengíted a mindennapokban hüvelyed, kattits ide.

Ha a 2017-es legolvasottabb írásaim érdekelnek Kriston Intimtorna® témában, akkor kattints ide.

Juhász Nikolett
Kriston Intimtorna tréner